مطالعه موردی

مطالعه موردی، بوم ناب و بوم مدل کسب‌وکار پلتفرم Virgool

داستان موفقیت، ارزش پیشنهادی، مزیت رقابتی، نحوه اعتبارسنجی، بخش مشتریان و ...

معرفی کوتاه

ویرگول‌ یک شبکه اجتماعی برای خواندن و نوشتن متن و محتوای فارسی است.

 

اطلاعات عمومی‌کسب‌و‌کار
نام استارتاپویرگول | virgool
آدرس وب‌سایتvirgool.io
شهر و استاناصفهان – اصفهان
تاریخ اولین ارائه عمومیاردیبهشت 1396
تعداد اعضای اصلی تیم3 نفر (تا اسفند 96)
شعارجایی برای نوشتن و خواندن
نمونه مشابه خارجیMedium.com
مدل کسب‌و‌کار از دیدگاه اَش موریاچند وجهی | Multisided
مدل درآمدی*رایگانعضویت

* با توجه به اینکه ویرگول‌ یک شبکه اجتماعی است، پس در شروع کار مدل درآمدی ندارد و به دلیل بیشتر شدن اثر شبکه ای که بقای ‌یک شبکه اجتماعی به آن بستگی دارد، می‌بایست کاربران زیادی به ویرگول ملحق شوند و پس از آن مدل درآمدی مناسب این کسب‌و‌کار که پیش‌بینی می‌شود، دریافت حق عضویت از خوانندگان باشد به سایت اضافه شود.

 

داستان شکل‌گیری

از روزهای ابتدایی حضور در فضای مجازی همیشه مخاطب وبلاگ‌ها و سایت‌های تولید کننده محتوای متنی بودم. هر دوره‌ یک سایت پرچم‌دار این جریان بود، از Google Reader تا وبلاگ‌های شخصی‌ یا گروهی. در سال‌های گذشته در وب لاتین، مدیوم به عنوان ‌یک پلتفرم تولید محتوا توسط کاربر ‌یا مبتنی بر کاربر که به اختصار UGC نامیده می‌شود با ساختاری مشابه با شبکه‌های اجتماعی به خوبی این حوزه را پوشش می‌داد اما پلتفرم‌های سرویس‌دهی وبلاگ ایرانی همگی در ۱۰ سال پیش خود باقی‌ مانده و در جای خودشان درجا میزدند. برای همین تصمیم گرفتم با دوستانم، ویرگول را تشکیل بدهم.

 

مشکل | Problem

روزانه تعداد زیادی محتوای فارسی تولید می‌شود که به خاطر نبود پلتفرم مناسب، از سایت‌ها و سرویس‌هایی که برای این کار مناسب نیستند، سر در آورده‌اند. از طرف دیگر کسانی هم که به وبلاگ وفادار مانده‌اند اکثرا در رساندن مطالب خود به دست خوانندگان با مشکل مواجه هستند. ویرگول علاوه بر اینکه پلتفرم مناسبی را در اختیار نویسندگان قرار می‌دهد، گارانتی می‌کند که تعداد مخاطبین‌شان نیز افزایش‌یابد. در سمت دیگر این معادله، افرادی که علاقمند به مطالعه هستند، می‌توانند در‌یک سرویس واحد مطالب مورد نظر خود را پیدا و مطالعه کنند. به‌عبارتی ویرگول خیلی ساده علاقمندان به محتوایی در‌یک حوزه خاص را به تولید‌کنندگان آن محتوا متصل می‌نماید.

 

بخش مشتریان | Customer Segment

ویرگول دو بخش اصلی را مورد هدف قرار داده است:
ارائه دهندگان محتوا: هر نوع تولید کننده محتوا، که می‌تواند نویسنده حرفه‌ای باشد ‌یا فردی که می‌خواهد خاطرات ‌یا دل‌نوشته‌های خود را منتشر کند، همچنین آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ و برند‌ها از مشتریان ما هستند.
خوانندگان محتوای فارسی: این افراد در وب‌گردی ‌یا جستجوی گوگل در پی موضوعات مختلف ویرگول را پیدا کرده‌اند که می‌توانند کاربر وفاداری شوند.

نکته: برای جذب این افراد، در مراحل ابتدایی از پتانسیل سایر شبکه‌های اجتماعی استفاده شد.

 

نحوه اعتبارسنجی | Customer Validation

اعتبارسنجی ویرگول تا حد زیادی، از طریق شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت. در دسترس نبودن سرویس مدیوم در ایران (در این لحظه مدیوم رفع فیلتر شده است) و بعد از آن صحبت‌های زیادی که در مورد عدم پشتیبانی مدیوم از زبان فارسی می‌شد و همچنین صحبت‌های هکرها مبنی بر نبود پلتفرم مناسب تولید محتوای فارسی در ایران و انتقاد به سرویس‌دهنده‌های سنتی وبلاگ، بخش زیادی از اعتبارسنجی اولیه ویرگول را شکل داد. علاوه بر این با انتشار نسخه MVP برای تعداد محدودی از نزدیکان مقبولیت بیش از حد انتظار از همان نسخه اولیه پس از استفاده ما را از این مسیر مطمئن ساخت.

نکته: به‌عبارتی مقبولیت این سیستم به‌واسطه داشتن ‌یک نمونه خارجی از قبل اعتبار سنجی شده بوده و عدم دسترسی در ایران نیز انگیزه‌ای برای تولید‌ یک نمونه بومی ‌از آن سرویس شد. سوال اصلی این بوده که آیا افراد از این سرویس استفاده خواهند کرد‌ یا خیر؟ دلیل و انگیزه استفاده از آن چه خواهد بود؟

 

بوم کسب وکار ویرگول

 

بوم ناب ویرگول

مزیت رقابتی | Unfair Advantage

همسویی با جریان شبکه‌های اجتماعی که باعث افزایش مخاطبین می‌شود.
افزایش مخاطبین، خود به خود باعث افزایش نویسنده می‌شود.

 

توسعه مشتریان | Customer development
  • کمپین‌های وبلاگ نویسی
  • همکاری با سلبریتی‌های حوزه تولید محتوا

 

نگهداری مشتریان | Customer Care

علاوه بر افزایش امکانات و کیفیت بالای نگهداری سرویس، جذب کاربران جدید (نویسنده برای خوانندگان / خواننده برای نویسندگان) نیز باعث نگه‌داشتن مشتری‌ها می‌شود.

تصاویر محصول وب سایت ویرگول

تجربه ناب

سرویس درست، امکانات مناسب برای مشتریان درست مهمترین چیزی هست که باید در روزهای اولیه بهش فکر کنید، نیازی نیست امکانات زیادی را از روز اول ارائه بدهیم. نکته با اهمیت در مورد سرویس ما این بود که نسخه اول ما دارای مهمترین و اصلی‌ترین امکانات بود. ‌یادم هست که در اولین نسخه ویرگول قابلیت ویرایش پست وجود نداشت، ‌یعنی کاربر نمی‌توانست متنی که نوشته را ویرایش‌ یا حذف کند. این امکانات به تدریج اضافه شدند و جالب است بدانید که کاربران روزهای اول ما با وجود این مشکلات اولیه، از وفادارترین کاربران ما شدند.
تجربه و نکته دیگر این است که در روزهای اول نیاز به هزینه کردن برای تبلیغات نیست، می‌توان از همان پذیرندگان آغازین به تدریج شروع کرد و اگر سیستم مورد قبول آن‌ها باشد، خود سیستم رشد ارگانیک خواهد داشت. اگر از همان اول با هزینه مشتری جذب کنید، نمی‌توانید بفهمید که چقدر برای محصول شما نیاز واقعی وجود دارد. پس باید به رشد ارگانیک برسید و بعد از اینکه مطمئن شدید که محصول شما مورد قبول بازار است، می‌توانید تبلیغات را آغاز کنید.

اعضای تیم ویرگول

سوالاتی برای تامل
  • به نظر شما مدل درآمدی مناسب برای این استارتاپ چیست؟
  • به نظر شما ویرگول چه چالش‌های حقوقی می‌تواند داشته باشد؟
  • چقدر زمان می‌برد تا ویرگول به کسب درآمدی پایدار برسد؟

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن