کسب‌و‌کارمدل کسب‌و‌کار

تعریف مدل کسب‌و‌کار از دیدگاه خالق بوم ناب

یکی دیگر از افراد مطرح در فضای استارتاپی، اَش موریا می‌باشد که ساکن آستین تگزاس است. او خالق ابزاری به نام بوم ناب است که بر اساس آموزه‌های استارتاپ ناب می باشد.
اَش موریا از آنجایی‌که خود یک کارآفرین بوده، این ابزار را برای درک فرآیند کارآفرینی براساس تجربیات واقعی خود طراحی کرده است که مورد استقبال زیادی قرار گرفته و بصورت جهانی پذیرفته شده است. این ابزار را در بخش بعدی معرفی می‌کنیم.
در دیدگاه اَش موریا، هر مدل کسب‌و‌کار سه بخش اصلی دارد:

  • ایجاد ارزش (value creation)
  • ارائه ارزش (Value Delivery)
  • کسب ارزش (Value Capture)
برای درک بهتر این موضوع، در قالب یک مثال این سه مفهوم را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم

مثال:

هایپر مارکت تلفنی فرض کنید که یک‌ هایپرمارکت تلفنی به تازگی در نزدیکی محل زندگی شما افتتاح شده است. مالک این‌ هایپرمارکت با بررسی‌هایی که انجام داده به نتایج زیر رسیده است: متوجه شده که در محله شما تراکم بالاست. سطح درآمدی ساکنین محله و خانواده‌ها متوسط به بالاست.  سوپرمارکت‌های موجود همه به صورت سنتی هستند و یک سوپرمارکت که تمامی مایحتاج آن‌ها را تامین کند در محله وجود ندارد. لذا او بر اساس برداشت خود از نیاز‌های محله اقدام به راه‌اندازی این کسب‌و‌کار کرده است.
یکی از خدمات متفاوت او ثبت سفارش تلفنی است، به این صورت که افراد با مشترک شدن در این سیستم این امکان را دارند که مایحتاج خود را به صورت تلفنی سفارش دهند.

مدل کسب‌و‌کار خالق بوم ناب

 

منبع
کتاب مدل‌های درآمدی و کسب‌وکار با رویکرد بازار ایران
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن