مدل درآمدی

مدل درآمدی فروش داده Data Sell

2) الگوی مدل درآمدی فروش مستقیم: (7) فروش داده Data Sell

فروش داده (Selling Data)

و حالا نوبت به محبوب‌ترین مدل درآمدی رسیده که مربوط به شبکه‌های اجتماعی است. تحلیل حجم انبوهی از «محتوای تولید شده توسط کاربر» و فروش نتایج آن به شرکت‌هایی که به آن اطلاعات نیاز دارند. دقت کنید باید در کسب‌و‌کار شما حجم مناسب و با کیفیتی از محتواهای مربوط به کاربران تولید شده و اطلاعات استخراج شده از آن‌ها برای کسب‌و‌کارهای مرتبط مفید باشد، در غیر این صورت درآمدی در کار نیست.
سایت patientslikeme یک شبکه اجتماعی برای بیماران است. محتواهای تولید شده توسط این بیماران، تحلیل شده و اطلاعات نتیجه‌گیری شده به شرکت‌های داروسازی و بهداشتی فروخته می‌شود. آن‌ها برای برنامه‌ریزی تولید و فروش نیاز فراوانی به این نوع اطلاعات دارند.

نکته:

در ایران وب‌سایت‌هایی وجود دارند که حاوی اطلاعات تولید شده زیادی توسط کاربرانشان هستند: مثل وب‌سایت پرشین بلاگ، یا ای‌نتورک. این وب‌سایت‌ها به‌واسطه ماهیت کاری خود می‌توانند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار افرادی قرار دهند که تحقیقات بازاریابی یا اجتماعی انجام می‌دهند.ولی سوال این است که این کار به چه صورت انجام می‌شود.

برای مثال:

پرشین بلاگ: می‌داند که چه وبلاگ‌هایی مخاطبین بالایی دارند و همچنین ذائقه و سلیقه کاربران نسبت به چه مطالبی بیشتر است.

فروش داده
ای‌نتورک: به‌واسطه کمپین‌های متعددی که توسط مشتریانش برگزار می‌شود، اطلاعات استراتژیک بسیار زیادی دارد. اطلاعاتی از این دسته که چه نوع کمپینی در کجا چقدر بازخورد داشته است.
فروش داده

نکته:

البته همه استارتاپ‌ها به‌واسطه دسترسی به اطلاعات و انواع تحلیل‌هایی که قادر به انجام آن هستند، می‌توانند از این مدل در‌آمدی استفاده نمایند. البته این تنها در صورتی است که اطلاعات شخصی مشتریان خود را افشا نکنند و از آن‌ها تاییدیه استفاده از داده‌ها را در حوزه فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی گرفته باشند (که این کار معمولا در زمان ثبت نام رخ می‌دهد).

به خاطر داشته باشید که رسیدن به حجم انبوهی از این اطلاعات زمان‌بر است و گاها چندین سال طول می‌کشد. علاوه براین ممکن است مدل درآمدی مناسبی در روزهای اولیه کار یک استارتاپ نباشد.
برخی از استارتاپ‌ها هم به صورتی شفاف از این مدل استفاده می‌کنند به‌عبارتی اصل کسب‌و‌کار خود را برپایه این مدل برنامه ریزی کرده‌اند. شاید جدی‌ترین استارتاپ در این حوزه نظر‌بازار باشد. روح این کسب‌و‌کار بر پایه فروش داده‌های حاصل از نظرسنجی‌هایی است که از کاربران به‌عمل می‌آورند. آن‌ها یک آژانس تحقیقات بازاریابی آنلاین هستند.

فروش داده

اطلاعات سفارش‌دهنده‌ی تحقیقات بازار همواره نزد «نظربازار» محرمانه خواهد ماند و جز به خواست وی یا به درخواست مراجع قضایی و براساس قانون در اختیار کسی قرار نخواهد گرفت. تمامی‌پاسخ‌های گردآوری‌شده در رابطه با تحقیقات بازار، نزد «نظربازار» و سفارش‌دهنده‌ی پروژه‌ی تحقیقات بازار محرمانه خواهد ماند و مسئولیت انتشار آن به عهده‌ی خود سفارش‌دهنده خواهد بود.
«نظربازار» اطلاعات خود را به سه روش زیر به‌دست می‌آورد:
الف) بررسی داده‌هایی که از طریق پاسخ‌های کاربران «نظربازار» در نرم‌افزار به‌دست می‌آید.
ب) جمع‌آوری مستقیم اطلاعات، مانند سن، محل زندگی، تحصیلات و غیره
ج) اطلاعاتی که «نظربازار» با کسب اجازه از پاسخگویان، درباره‌ی نوع و سیستم‌عامل تلفن‌همراه یا نظیر آن، در هنگام ورود به نرم‌افزار می‌گیرد.
این سامانه به‌واسطه جمع آوری اطلاعات، برگزاری نظر سنجی‌ها و غیره سرعت تحقیقات بازاریابی را بیشتر نموده و رضایت مشتریان خود را نیز فراهم می‌کند.
نظربازار در بخشی از وب‌سایت خود در زمینه محرمانگی نتایج تحقیقات به مواردی اشاره نموده است که حائز اهمیت است و امنیت‌روانی سفارش دهنده تحقیقات را فراهم می‌کند.

سوال:

به نظر شما این مدل درآمدی از نظر اخلاقی درست است؟ آیا شما به عنوان یک کاربر مطلع هستید که اطلاعات شما ممکن است فروش رود؟ این مساله برای شما مهم است یا خیر؟

جواب: در بسیاری از سایت‌ها در بخش مربوط به قوانین و شرایط ثبت نام به این موارد اشاره شده است و شما در هنگام ثبت نام اجازه دسترسی به اطلاعات را به این کسب‌و‌کار می‌دهید. 

منبع
کتاب مدل‌های درآمدی و کسب‌وکار با رویکرد بازار ایران
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن