کسب‌و‌کارمدل کسب‌و‌کار

1-مدل کسب‌و‌کار تفکیکی (انواع مدل‌کسب و کار از دیدگاه الکساندر استروالدر)

مدل کسب‌و‌کار تفکیکی (Un-Bundling Business Models)

به نظر می‌رسد که این مدل کسب‌و‌کار کمی سازمانی و بزرگ است و شاید برای یک کسب‌و‌کار نوپا خیلی کاربردی نباشد، ولی در این‌جا به تشریح این مدل کسب‌و‌کار نیز می‌پردازیم.
مفهوم کسب‌و‌کار تفکیک شده (شرکت تفکیک شده) بر اساس این دیدگاه است که کسب‌و‌کارها در سه دسته کاملا متفاوت قرار می‌گیرند:

  • کسب‌وکارهای ارتباط با مشتری
  • کسب‌و‌کارهای نوآوری محصول
  • کسب‌وکارهای زیرساختی

هرکدام از این کسب وکارها اصول و الزامات اقتصادی، رقابتی و فرهنگی خاص خود را دارند. این امکان وجود دارد که هر سه نوع این کسب‌و‌کارها باهم در یک شرکت وجود داشته باشند، اما به منظور اجتناب از تعارضات یا تاثیرات متقابل نامطلوب، حالت ایده‌آل این است که به موسساتی مستقل از یکدیگر “تفکیک” شوند. برای همین است که این مدل کسب‌و‌کار، تفکیکی نامیده می‌شود. جدول صفحه بعد بیانگر ویژگی‌های هریک از بخش‌های یک کسب‌و‌کار تفکیکی است که در ادامه در قالب یک مثال این مدل را برای شما روشن‌تر خواهیم کرد.

مدل‌کسب و کار از دیدگاه الکساندر استروالدر

مثال‌های کسب‌و‌کار تفکیکی را می توان در صنایع زیر دید:

  • صنعت مخابرات (شرکت ارتباطات سیار ایران)
  • صنعت بانکداری خصوصی

 مثال:

بانک پاسارگاد (شامل بانک، شرکت زیر ساخت یا کوربنکینگ، بیمه پاسارگاد، و غیره)

اگر بخواهیم یک مثال بومی در مورد کسب‌و‌کار تفکیکی بزنیم، هلدینگ فناپ می‌تواند مثال خوبی از این مدل کسب‌و‌کار باشد. این شرکت با گسترش کسب‌و‌کار خود برای بهره‌گیری از ساختاری چابک و ارائه زنجیره ارزش کامل، اقدام به تفکیک مراکز مسئولیت کرده و هلدینگ فناپ را شکل داده است.
جالب است بدانید که هر کدام از این شرکت‌ها در راستای اهداف و مجموعه خدمات این مجموعه شکل گرفته‌اند. برای مثال شرکت ابرآروان، با شعار نوآوری و شتابدهی در حوزه زیر ساخت، توزیع محتوا و امنیت تشکیل شده است.
شرکت شناسا شرکتی با حوزه تخصصی سرمایه گذاری ماجراجویانه تشکیل شده است که حوزه سرمایه‌گذاری را هدف قرار داده است.
یکی دیگر از شرکت‌های این مجموعه، شرکت داتین است که حوزه تخصصی نرم‌افزار‌های راهکارهای جامع بانکی و مالی را ارائه می دهد. برای آگاهی از سایر شرکت‌های این مجموعه و حوزه تخصصی آن‌ها می‌توانید به بخش درباره ما شرکت فناپ مراجعه نمایید و فهرستی کامل از کسب‌و‌کارهای آن را ببینید.

مدل‌کسب و کار از دیدگاه الکساندر استروالدر

نکته:

جالب است بدانید که یکی از زیر مجموعه‌های بانک آینده به تازگی اقدام به راه‌‌اندازی یک فضای کارگروهی کرده است که هدف آن تولید کسب‌و‌کارهای جدید برپایه صنایع مالی می‌باشد. شاید این کار، یک استراتژی کسب‌و‌کار تفکیکی باشد که توسط یکی از کسب‌و‌کارهای مستقل بانک آینده به نام شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا به‌کار گرفته شده است.

 

مدل‌کسب و کار از دیدگاه الکساندر استروالدر

مدل‌کسب و کار از دیدگاه الکساندر استروالدر

 

منبع
کتاب مدل‌های درآمدی و کسب‌وکار با رویکرد بازار ایران
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن