کتابمدل درآمدیمطالعه موردی

جلد 2 کتاب بومی مدل‌های درآمدی و کسب‌وکار ایرانی منتشر شد!

خرداد سال 97 بود که جلد اول کتاب «مدل‌های درآمدی و کسب‌وکار با رویکرد بازار ایران» را منتشر کردیم.
از آن موقع تا به امروز آمار و ردپای جالبی از این کتاب در اکوسیستم کارآفرینی و استارتاپی به جا مانده است که برای خودمان هم بسیار جالب، خوشحال کننده و البته امیدوار کننده بود، از دیدگاه خودمان و همچنین خواننده‌های کتاب، کارِ نو و بزرگی بود، اولین کتاب استارتاپی ایران که حاوی مثال‌ها و مطالعه‌های موردی بومی بود. شاید بتوان گفت که بومی بودن این کتاب مهمترین ویژگیِ آن محسوب می‌شود تا جایی که امروزه درخواست قرار گرفتن این کتاب در مراکز رشد و کتابخانه‌های دانشگاه‌ها داده شده است.

تالیف، تدوین و بازاریابی این کتاب با متد Lean startup انجام شد که علاوه بر اینکه برای ما تجربه‌ی ارزشمندی جهت اجرایی کردن این متد بود برای خوانندگان هم می‌تواند الگوی خوبی برای پیاده‌سازی این متد باشد.
استقبال از جلد یک کتاب آنقدر زیاد بود که تصمیم بر این شد که جلد 2 کتاب تهیه و تدوین شود. می‌توان گفت که مجموعه جلد 1 و 2 کتاب مدل‌های درآمدی و کسب‌و‌کار با رویکرد بازار ایران، جامع ترین مرجع بومی در زمینه‌ی آموزش مفاهیم استارتاپی در ایران است. شما در این دو کتاب با 66 مطالعه‌ی موردی و مجموعا 119 بوم مدل کسب‌و‌کار و بوم ناب و همچنین مدل درآمدی این کسب‌وکارها آشنا می‌شوید. داستان اینکه چگونه یک ایده به ذهن موسس‌ یا موسسین آن رسیده، به چه صورت آن را اعتبارسنجی کرده و در نهایت تجاری‌‌سازی نموده است، حاوی نکات آموزشی زیادی است. این مطالعه‌های موردی با دقت فراوان تهیه و تدوین شده است که زحمت گردآوری و انجام مصاحبه‌ها با خانم صدف اصفا بوده است. تک تک مطالعه‌های موردی توسط اعضای تیم، داوود دهقان، مهدی علیپور و صدف اصفا مورد بازبینی دقیق قرار گرفته تا در کنار انتقال تجربه موسسین، بار آموزشی محتوا نیز دو چندان شود. یکی از ویژگی‌های جلد 2 کتاب، اضافه شدن فصل اختصاصی مدل‌های درآمدی به شیوه‌ی اینفلوئنسر مارکتینگ است که حاصل کار تحقیقاتی ارزشمند همکار خوب‌مان آقای محمدرضا آذین است که هم نتیجه‌ی تحقیقات فراوان و با ارزش او بوده و هم بحثی نوین و البته بومی است.

حاصل این کار تیمی، جلد 2 کتاب مدل‌های درآمدی و کسب و کار است که شامل 6 فصل به شرح زیر می‌باشد:

– خلاصه جلد اول کتاب: این فصل مروری اجمالی بر آموزه‌های جلد اول کتاب است، مروری مختصر بر 18 مدل درآمدی و انواع الگوهای کسب‌و‌کار.
– فصل ابزارهای مصورسازی کسب‌وکارها: در این فصل به صورت مختصر و کاربردی ابزار بوم مدل کسب‌وکار و بوم ناب به همراه مثال‌هایی گام‌به‌گام آموزش داده شده است.
– فصل تشریح کسب‌کارهای بزرگ ایران: در این فصل به بررسی دقیق بوم مدل کسب‌و‌کارِ کسب‌و‌کارهای رشد یافته‌ی ایرانی مانند دیجی‌کالا، اسنپ‌، آپارات، نت‌برگ، علی‌بابا و غیره پرداخته شده است.


– فصل مطالعه‌های موردی: در این فصل به طور جامع به بررسی و تحلیل 29 مطالعه‌ی موردی استارتاپی به همراه بوم مدل کسب‌و‌کار و بوم ناب آن‌ها پرداخته شده است.
– فصل داستان پیدایش کتاب، که قصه‌ی به وجود آمدن کتاب با جزئیات دقیق و گاها به صورت روزشمار اتفاقات است. همچنین نحوه‌ی تهیه و تالیف کتاب با متد Lean startup به صورت کامل به رشته‌ی تحریر درآمده است.
– و در آخر فصل اینفلوئنسر مارکتینگ به عنوان یک مفهوم جدید در مدل‌های درآمدی و کسب‌و‌کار ارائه شده که خود حاوی مثال‌های جالب و بومی از این مدل جدید کسب و کار است. این فصل از کتاب برگرفته از یک پژوهش کاربردی است.
همچنین آماری از کتاب جلد دوم به رسم جلد اول، تقدیم شما می‌شود.

جلد 2 کتاب به روایت آمار:

4نویسنده اصلی
2000+تعداد پیش خرید (جلد 2)
47تعداد بوم مدل کسب‌و‌کار تشریح شده
32تعداد بوم ناب تشریح شده
6تعداد فصل‌ها
14حامی رسانه‌ای
17مطالعه‌ی موردی مفصل (کسب‌وکارهای بزرگ)
29مطالعه‌ی موردی مفصل (استارتاپ)
500+تعداد صفحات کتاب
12استان همکار در تولید محتوا

در نهایت خدا را شاکریم که در حال حاضر نتیجه‌ی این کار تیمی در قالب جلد 2 کتاب و بیش از 500 صفحه به ثمر نشست و امیدواریم که محتوای کتاب و انتقال تجربه‌ی بومی، گامی موثر در راستای موفقیت جوانان ایران زمین در عرصه‌ی کارآفرینی باشد.

چرا دو جلد به جای یک جلد؟

واقعیت این است که بعد از اولین اطلاع رسانی مربوط به کتاب درخواست‌های زیادی از موسسین استارتاپ‌ها برای حضور در کتاب، در قالب مطالعه موردی دریافت گردید.
در ابتدا تصمیم داشتیم که تمامی استارتاپ‌های منتخب را در یک جلد ارائه دهیم ولی در روند طراحی متوجه شدیم که حجم محتوا بسیار زیاد خواهد شد (‌حدودا بیش از 900 صفحه)، از طرف دیگر تهیه و طراحی مطالعه‌های موردی به‌واسطه فرآیند رفت و برگشتی فراوان بین مولفین و موسسین استارتاپ‌ها کمی زمان‌بر بود و همچنین درخواست برای دریافت هرچه سریعتر از سوی خوانندگان کتاب بسیار زیاد بود. لذا تصمیم بر آن شد که سایر مطالعه‌های موردی به همراه داستان پیدایش کتاب و سایر محتوا‌های تکمیلی در جلد دوم کتاب ارائه گردد.
این کتاب با متد استارتاپ ناب تهیه شده و بسیاری از تصمیمات و ویژگی‌ها در طی مسیر طراحی و تالیف کتاب به‌صورت پویا و بر اساس فیدبک‌های مخاطبین اخذ شده‌اند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن