کسب‌و‌کارمدل کسب‌و‌کار

3-مدل کسب‌و‌کار پلتفرم‌های چندوجهی (انواع مدل‌کسب و کار از دیدگاه الکساندر استروالدر)

مدل کسب‌و‌کار پلتفرم‌های چندوجهی (Multi Sided Platforms)

مدل دیگری که بسیار پر‌کاربرد است، مدل کسب‌و‌کار پلتفرم‌های چند وجهی است. این نوع پلتفرم دو یا چند گروه مجزا و در عین حال به هم وابسته از مشتریان را دورهم جمع می‌نماید. چنین پلتفرم‌هایی تنها در صورتی برای یک گروه از مشتریان ارزشمند است که سایر گروه‌های مشتریان نیز حضور داشته باشند. ارزش‌آفرینیِ این پلتفرم از طریق تسهیل تعاملات بین گروه‌های مختلف می‌باشد. ارزش پلتفرمِ چندوجهی در صورتی رشد می‌کند که بتواند کاربران بیشتری را جذب نماید، پدیده‌ای که به آن اثر شبکه‌ای می‌گویند. در پلتفرم‌های چندوجهی، وجودِ یک گروه از مشتریان به وجود گروهِ دیگر بستگی دارد و بالعکس. درنتیجه پلتفرم‌های چند وجهی هم، اغلب با معمای مرغ و تخم‌مرغ مواجه هستند. برای حل این مشکل یارانه دادن به یکی از بخش‌های مشتریان می‌تواند کارگشا باشد. به این معنی که باید یک بخش از بازار را به هر نحوی وارد سیستم کرده و آن‌ها را راضی نگه داریم تا بخش دیگر بازار به تدریج وارد شوند.

مثال:

کافه بازار مثالی کاربردی از این مدل می‌باشد که به‌عنوان یک پلتفرم چند‌وجهی رابطه‌ای قوی بین برنامه‌نویسان و صاحبان گوشی‌های اندرویدی برقرار کرده است. آن‌ها در ابتدا با ارائه نرم‌افزارهای فقط رایگان طیف وسیعی از مخاطبان و کاربران را به دست آوردند و سپس پرتال ویژه خود را برای برنامه نویسان راه‌اندازی نمودند تا برنامه‌نویسان به ارائه برنامه‌های خود بپردازند. بنابراین وجود مخاطبان زیاد، باعث هجوم برنامه‌نویسان جهت ارائه خدمات خود به این طیف وسیع از مخاطبین و کسب درآمد از آن‌ها شد. نمونه دیگر از این مدل کسب‌و‌کار نیز اسنپ و سایر تاکسی‌های اینترنتی است.

مدل‌کسب و کار از دیدگاه الکساندر استروالدر

مدل‌کسب و کار از دیدگاه الکساندر استروالدر

یاد آوری : شاید بتوان گفت که مدل کسب‌و‌کار پلتفرم‌های چندوجهی ترکیبی از مدل کسب‌و‌کار چند‌وجهی و پلتفرم است که توسط اَش موریا ارائه شده است.

 

منبع
کتاب مدل‌های درآمدی و کسب‌وکار با رویکرد بازار ایران
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن