سرفصل های دوره

روش‌ های برنامه ریزی و هدفگذاری

سومین بخش در دوره کارآفرینی ناب، روش‌های برنامه ریزی و هدفگذاری هست.

یکی از چالش‌هایی که در مسیر موفقیت وجود داره اینه که بین دو چیز تعادل برقرار کنیم : برنامه ریزی و هدف گذاری و اقدام کردن. ما آدمها اصولا یا چنان درگیر فکر کردن، جمع‌آوری اطلاعات، برنامه ریزی و بحث های تئوری هستیم که از عمل وا می‌مانیم. یا از سمت دیگه، به بهانه‌ی اقدام، با گام‌های شتاب‌زده و سریع، شکست و کاهش انگیزه‌ی خودمون رو رقم می‌زنیم.

برای بهتر قدم برداشتن در مسیر کارآفرینی باید بتونیم سهم مناسب هرکدام از این کفه‌های ترازو رو تشخیص بدیم. بنابراین ما سعی داریم که هر دو سمت رو به شما آموزش بدیم تا بهتر بتونید بین اون ها تعادل برقرار کنین.

در این بخش به توضیح مباحث هدف گذاری می‌پردازیم و در قسمت‌های بعدی چگونگی قدم برداشتن در این راه رو به نحوی که شتاب زده نباشه براتون تشریح می کنم.

خب اینجا چندتا سوال پیش میاد.

تا حالا برای خودتون و زندگیتون هدف گذاری کردین؟
آخرین باری که هدف هاتون رو روی کاغذ یا توی موبایلتون یا هر برنامه‌ی نوت دیگه‌ای نوشتید کی بوده؟
چندبار تاحالا بدون برنامه و هدف کاری رو شروع کردین؟ یا شایدم توی اون دسته‌ای هستین که کلا برای زندگیشون اصلا هدف و برنامه ای ندارن. یا جز افرادی هستین که فقط هدف گذاری میکنن و دست به اقدام نمیزنن…

چندتا از هدف هایی که داشتین محقق شدن و چندتاشون محقق نشدن؟ ایا دلایلش رو میدونین؟
تا حالا نشستید پیش خودتون فکر کنید مسیری که برای تحقق هدفتون اومدید چطوری بوده چه چالش هایی داشته چه کارهای درست انجام دادین که شما رو به اون هدف رسونده و چه کارهایی شما رو از رسوندن به هدفتون دور کرده؟

این سوالا باعث میشه که عمیق تر به مبحث هدف گذاری فکر کنین و به دنبال راه حلش باشین.

در درجه اول شما باید به عنوان یک کارآفرین بتونید هدف‌های درستی رو برای خودتون تعیین کنید و به این هدفها پایبند باشید و اونها رو محقق کنید!

خب به نظرتون چرا باید هدف داشته باشیم و چرا این مساله مخصوصا برای کسی که مسیر کارآفرینی رو در پیش گرفته خیلی مهمه؟

پاسخ اینه که:
اولا مغز آدمیزاد خیلی بازیگوش و اگه براش هدفی تعیین نکنیم خودش برای خودش هدف رو تعیین میکنه و این ممکن به نفع شما نباشه و شما ناخواسته به سمتی برین که نمیخواین و از هدف اصلیتون دور بشین. دومین مساله اینه که وقتی شما هدف نداشته باشین ممکن هست وسیله ای بشین برای اینکه دیگران به هدفشون برسن و خوب بعید میدونم که کسی دوست داشته باشه که این اتفاق براش بیفته و مهم‌ترین مسأله ای که هست اینه که داشتن هدف بهتون انگیزه میده، خب الان می‌پرسین چطوری داشتن هدف میتونه بمن انگیزه بده؟

فک میکنم اکثر شما با هورمون دوپامین آشنا باشین، اگه بخوام به طور خلاصه بگم دوپامین همون چیزی هست که به ما انگیزه می‌ده تا در راستای اهداف، خواسته‌ها و نیازهامون قدم برداریم. ربطش با هدف گذاری چیه؟
وقتی شما هدف‌ تعیین می‌کنین و یکی یکی اهدافتون رو تیک می‌زنید باعث میشه که این هورمون ترشح بشه و حس لذت و شادی براتون ایجاد کنه پس نتیجه اش چی میشه ؟اینطوری میشه که شما حس خوبی میگیرین و با انرژی بیشتر به سمت هدف‌های بعدیتون پیش میرین.

حالا بعد از اینکه متوجه شدیم بحث هدف‌گذاری چه اهمیت‌هایی داره، باید ببینیم چطوری باید هدف گذاری کنیم؟
چه تکنیک هایی داره؟
اصلا چطوری باید هدف‌هامون رو اولویت بندی کنیم؟
ارتباط اهداف با نیازهای ما چیه؟

ما چه تیپ‌های شخصیتی برای رسیدن به اهدافمون داریم مثلا تیپ شخصیتی من achieving more یعنی به یک سری اهدافم رسیدم ولی دوست دارم هدفهای بیشتری رو تیک بزنم، یا نه من تیپ شخصیتی Quite early رو دارم یعنی خوب هدفگذاری میکنما ولی زود بیخیال هدفها و برنامه هام میشم …. و کلی تیپ شخصیتی دیگه که اگر بشناسیدشون بهتر میتونید هدف گذاری کنید و به اهدافتون دست پیدا کنید…

موضوع مهمی دیگه ای که وجود داره و اغلب بهش توجه نمیشه اینه که ما فازی هدف گذاری میکنیم و اصلا هدف گذاری دقیقی نداریم و خب این کار رو سخت میکنه. حالا راه حل چیه؟ راه حل اینکه روش های هدف گذاری هوشمندانه و دقیق رو یاد بگیرین و بدونید که یک هدف هوشمند چه ویژگی‌هایی باید داشته باشه.

خب فکر میکنم تا اینجا اهمیت هدف گذاری صحیح براتون روشن شده باشه.
براساس مواردی که تا به اینجا گفته شد ما در بخش هدف گذاری در این‌دوره قراره که در کنار هم یاد بگیریم که چطوری اهدافمون رو تعیین کنیم، هدف های بزرگ رو به هدف های کوچکتر بشکونیم، به اهدافمون اولویت بدیم. هدف هامون رو دقیق تر و هوشمندانه تر کنیم و درنهایت چرخ زندگیمون رو براساس اهدافمون متعادل تر کنیم.

فیلم زیر همون مطالب بالا هست، فقط با صدای صدف.

 

پس اگر قانع شدی اینجا رو کلیک کن ولی اگر نه مطلب بعدی ما رو با هشتگ سرفصل‌های دوره دنبال کن!

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن