کسب‌و‌کارمدل کسب‌و‌کار

انواع مدل‌های کسب و کار در فروش مستقیم (از دیدگاه اش موریا)

مدل خرده فروشی (سوپر مارکت، فروشگاه اینترنتی)

مثال:

سوپر مارکت محله خودتان را تصور کنید: مالک سوپر مارکت، از توزیع کننده و یا عمده فروش مواد غذایی اجناس را تهیه می‌کند، سپس اجناس را به مشتری‌ها با یک حاشیه سود می‌فروشد. در اصل باید هزینه تهیه اجناس، اجاره مغازه، هزینه‌های جاری مثل قبوض آب و برق و گاز از مقدار درآمدی که از مشتری کسب شده کسر کرد و مبلغی که در آخر باقی می ماند برابر است با سود خالص این سوپرمارکت.

مدل‌های کسب و کار اش موریا

مثال:

یک فروشگاه اینترنتی مثل فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا یا روکولند را در نظر بگیرید: در اینجا تقریبا همان روندِ سوپر مارکت سنتی وجود دارد که در بخش قبلی توضیح دادیم، با این تفاوت که کانال فروشِ آن به جای فروشِ فیزیکی، سایتِ فروشگاهی ا‌ست و کانال تحویل اجناس هم، به جای مغازه، پست یا ارسال اجناس از طریق پیک است.

مدل‌های کسب و کار اش موریا

نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (Software as a Service یا SaaS)

مفهوم SaaS در فارسی «نرم‌افزار به‌عنوان سرویس» یا «اجاره نرم‌افزار» ترجمه شده و به نرم‌افزارهایی اطلاق می‌شود که از طریق اینترنت برای استفاده کاربر در اختیار وی قرار می‌گیرند. در مدل سنتی، نرم‌افزار به صورت یک محصول به کاربر عرضه شده و با این نرم‌افزار به صورت یک محصول تحت مالکیت مشتری برخورد می‌شد. اما با معرفی مفهوم SaaS، نرم‌افزار به صورت یک سرویس یا خدمت به کاربر عرضه می‌شود.

مدل‌های کسب و کار اش موریا

از نظر هزینه تفاوت‌هایی در مدل SaaS برای مصرف‌کننده وجود دارد.
در این مدل، هزینه‌ها به‌صورت ماهیانه یا بر حسب میزان استفاده می‌باشد. از آن‌جایی‌ که نرم‌افزار روی سرور ارائه‌دهنده سرویس، نگهــداری می‌شود، مصرف‌کننده نیازی به تهیه سخت‌افزار برای استقرار نرم‌افزار ندارد. همچنین هـزینــه‌هــای نصــب، تعمیرات، نگهداری، به‌روز‌رسانی و غیره نیز در این مدل برای مصرف‌کننده وجود ندارد.

مدل‌های کسب و کار اش موریا

در این مدل کاربران بسته به میزان استفاده از این خدمات هزینه پرداخت خواهند کرد. حتی سرویس‌هایی مانند DropBox MailChimp , Google Drive Google Docs , EverNote و غیره هم هرچند به صورت رایگان عرضه می‌شوند ولی مبتنی بر مدل SaaS بوده و شرکت‌های تولید‌کننده این نرم‌افزارها می‌توانند با مدل‌های تجاری مختلفی از آن‌ها درآمد‌زایی‌ کنند.
از مثال‌های بومی SaaS می توان سایت تسکولو را نام برد.

مدل‌های کسب و کار اش موریا

برنامه‌های موبایل  (Mobile Apps)

در اینجا منظور از برنامه‌های موبایل آن دسته از برنامه‌هایی هستند که به ‌صورت فروشی، رایگان و یا با امکان پرداخت درون برنامه‌ای (In-App Billing) است. برای مثال در اپ موبایل حسابداری شخصی نیو بدون داشتن دانش برنامه نویـسی می توانید یک اپلیکیشن حساب و کتاب شخصی در گوشی موبایل خود به صورت رایگان داشته باشید ولی اگر امکانات بیشتری مانند مدیریت چک و مدیریت اقساط را بخواهید، باید برای آن‌ها هزیــنه بپردازید.

مدل‌های کسب و کار اش موریا

 

فروش کالای فیزیکی (physical Goods)

یک فروشگاه کتاب در شهر خود را در نظر بگیرید، این فروشگاه کتاب‌های خود را در مکان معینی به فروش می‌رساند.
خرده‌فروشی کتاب (کتاب‌فروشی)، کالاها یا کتاب‌های خود را در تعداد زیاد از انتشارات (عمده فروش) می‌خرد و سپس تعداد کمتری را به مشتری نهایی با قیمت بیشتر می‌فروشد.
در اینجا خـــــرده‌فروش (کتـــاب فروشی) در انتهای زنجیره تأمین قرار دارد.

سوال:

یـــــکی از مهم‌ترین و چالش بر انگیز‌ترین مسائلی که در مدل‌های کسب‌و‌کار از نوع روش مستقیم وجود دارد، بحث تکرار‌پذیری خرید توسط مشتریان است، به نظر شما چه راهکارهایی برای ایجادِ تکرار در خرید وجود دارد؟ بر اساس مثال‌های بالا این موضوع را بررسی کنید.

سوال:

به نظر شما مدل کسب‌و‌کار یک نویسنده برای کتابش چیست؟ او چــــگونه مـــــی‌تواند تکــــرار خــــــرید را ایجاد کند؟ یا چطور می‌تواند نویسندگی را به شغلی پایدار تبدیل نماید؟

مدل کسب‌و‌کار B2B2C

مدلی به نام مدل B2B2C در دنیای کسب‌و‌کار وجود دارد که بسیار جالب توجه است. در این مدل، کسب‌و‌کارِ A خدمات خود را به
کسب‌و‌کارِ B می‌فروشد.
کسب‌و‌کار B هم خدماتی که از کسب‌و‌کار A خریداری نموده را به مشتریانِ نهایی عرضه می‌کند. یک نمونه از مدل B2B2C ارتباط خطوط هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی با مشتریان خود می‌باشد که خدمات مسافرتی مانند بلیط پرواز و اتاق‌های هتل را در اختیار شرکای خود مانند آژانس‌های مسافرتی و هتل‌داران قرار داده و سپس آنان این خدمات را به مشتریان خود عرضه
می‌کنند. این مدل شامل دو مدل کسب‌وکار فروش مستقیم به صورت پشت سر‌هم است، به این صورت که کسب‌و‌کارِ A کالا و خدمات خود را به کسب‌و‌کارِ B می‌فروشد (مدل فروش مستقیم) سپس کسب‌و‌کار‌ B خدمات و کالاهای خریداری شده را به مشتریانِ نهایی عرضه می‌کند (مدل فروشِ مستقیم).

مدل‌های کسب و کار اش موریا

 

منبع
کتاب مدل‌های درآمدی و کسب‌وکار با رویکرد بازار ایران
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن