مطالعه موردی

مطالعه موردی، بوم ناب و بوم مدل کسب‌وکار پلتفرم Achareh

داستان موفقیت، ارزش پیشنهادی، مزیت رقابتی، نحوه اعتبارسنجی، بخش مشتریان و ...

معرفی کوتاه

آچاره آمده است که دغدغه را از مشتریان درخواست خدمات بگیرد. به جای اینکه از در و همسایه سراغ نیروی نظافتچی مطمئن، لوله‌کش و یا الکتریکی ماهر بگیرند و یا زمان زیادی را در ترافیک برای تعمیر خودرو سپری کنند، تمام خدمات فقط با چند کلیک در اختیار افراد می‌باشد.

اطلاعات عمومی‌کسب‌و‌کار

نام استارتاپ آچاره | achareh
آدرس وب‌سایتachareh.ir
شهر و استانتهران – تهران
تاریخ اولین ارائه عمومیبهمن 1395
تعداد اعضای اصلی تیم3 نفر
شعار با آچاره انجام می‌شه
نمونه مشابه خارجیThumbtack
Taskrabbit
Handy
مدل کسب‌و‌کار از دیدگاه اَش موریا بازارچه یا پلتفرم – Marketplace
مدل درآمدی*ترکیبی

* دریافت کمیسیون و‌ یا حق عضویت از نیروهای خدمت دهنده آچاره در سرویس‌های گوناگون. روش درآمدی آچاره در هر بخش از خدماتی که ارئه می‌دهد متفاوت است، در برخی خدمات با دریافت حق عضویت ماهانه از متخصصین و در برخی سرویس‌های دیگر با دریافت کمیسیون متغیر و ‌یا ثابت برای خود درآمد ایجاد می‌کند.
با توجه به نحوه پرداخت‌ها، این حق عضویت و ‌یا کمیسیون از نیروها دریافت می‌شود.

داستان شکل‌گیری

حامد، بهمن و امیرحسام از دانشجویان ورودی سال ۸۰ برق دانشگاه شریف بودند. پس از پایان دوران کارشناسی حامد و امیرحسام به کشورهای دیگر مهاجرت کردند. حامد به کانادا رفت و در رشته مدیریت کسب‌و‌کار در مقطع ارشد و پس از
آن در مقطع دکترای تجارت مشغول به تحصیل شد. امیرحسام نیز در سوئیس در رشته علوم کامپیوتر مدرک دکترای خود را دریافت کرد. حامد در حوزه استارتاپ‌ها فعالیت می‌کرد و امیرحسام در فضای دانشگاه مشغول به کار شد.
اما بهمن در ایران ماند و پس از تحصیل در رشته MBA مدیرعامل کارخانه فولاد شد. حامد در کانادا با استارتاپ‌ها کار می‌کرد و منتور چند استارتاپ بود. ارتباط با تیم‌ها باعث شد با فضای استارتاپ آشنا شده و چون قصد داشت تا به ایران بازگردد با بهمن در مورد کار صحبت کرد. او در کارخانه مشغول فعالیت بود ولی دوست داشت شغل خود را تغییر دهد، البته به‌ یک فرد دیگر برای بخش فنی نیاز داشتند.
در آن زمان امیرحسام سوئیس بود و قصد داشت به ایران بازگردد. تابستان 3 سال پیش جلسه گذاشتند و صحبت‌های لازم انجام شد، در جلسات و گفت‌وگوها ایده آچاره شکل گرفت.
حامد در مورد اینکه چرا درخواست نیروی خدماتی را به عنوان کسب‌و‌کار برگزیدند گفت: «چون مشکل خود ما بود، همواره بهترین ایده‌های کارآفرینی از جایی شروع می‌شود که ما مشکلی را حل کنیم که باور داریم می‌توانیم حل کنیم. گاهی ایده‌های ما خیلی ایده‌آل بوده و اجرایی کردن آن غیرممکن است، اما گاه این مشکل خودمان است. به همین دلیل می‌توان آن را به یک ایده عملی بدل کرد.»

مشکل | Problem

آچاره برای این آمده که دغدغه کارهای خانه را از مشتریان درخواست خدمات بگیرد. به جای اینکه از در و همسایه سراغ نیروی نظافتچی مطمئن ‌یا لوله کش و الکتریکی ماهر بگیرند، تمام خدمات فقط با چند کلیک در اختیار افراد می‌باشد.
با این خدمات آچاره سعی کرده است تمام دغدغه‌های خانه را از کاربران خود بگیرد. برای اینکه خیال مشتری از نیرویی که به خانه‌اش می‌آید راحت باشد آچاره تمام نیروهایش را از فیلترهای مختلفی می‌گذراند.‌ یک بخش مسائل احراز هویت و سابقه طرف است که پیشینه تمامی افراد از قبل توسط پلیس امنیت ناجا بررسی شده است.همچنین سابقه کاری و تخصص افراد با دریافت مدارک و بررسی رزومه آن‌ها مورد بررسی تیم توسعه محصول قرار می‌گیرد. مرحله دیگر آزمون‌ها و آموزش تخصصی است و در نهایت آموزش‌های رفتاری است تا خیال همه از بابت کیفیت خدمات راحت شود.

بخش مشتریان | Customer Segment

مشتریان آچاره دو گروه هستند: یکی افرادی که نیاز به دریافت خدمات دارند و دیگری افرادی که با تخصص و حرفه‌ای که دارند عضو سامانه آچاره شده و خدمات ارائه می‌دهند.

نحوه اعتبارسنجی | Customer Validation

در این زمینه فرمی ‌برای تحقیقات بازاریابی آماده گردید. در این فرم‌ها ۱۰ تا ۱۲ سوال در مورد سرویس‌های مورد نیاز مردم پرسیده شد و دوستان و اطرافیان‌ با سنین متفاوت به این سوال‌ها پاسخ دادند. به‌وسیله این تحقیق دریافتیم که کاربران چه سرویسی می‌خواهند و بر اساس آن برنامه‌ها پیش برده شد.

مزیت رقابتی | Unfair Advantage

  • گستردگی خدمات
  • اولین ارائه کننده خدمات
  • وجود تعداد انبوهی از متخصصین و ارائه‌دهندگان خدمات

تصاویر وب سایت آچاره

توسعه مشتریان | Customer development

  • تخفیف‌ها
  • همکاری با دیگر استارتاپ‌ها
  • پروموشن‌های تبلیغاتی با اینفلوئنسرهای اینستاگرامی

نگهداری مشتریان | Customer Care

  • ارائه تخفیف‌ها و پروموشن‌های ویژه به کاربرانی که بیش از 1، 4 و 9 بار سفارش ثبت کرده‌اند
  • جبران خدمات برای کاربرانی که عدم رضایت از سرویس‌ها دارند
  • پشتیبانی 24 ساعته

تکنولوژی مورد استفاده | Technology used

در سَمت سرور آچاره از زبان برنامه نویسی پایتون و فریم‌وُرک جنگو استفاده شده است که به کمک سرورهای nginx و apache درخواست‌های کاربران را پوشش می‌دهند.
در سَمت وب فرانت در حال حاضر از تمپلیت‌های jinja2 و‌ برای ارتباط با سرور از ajax استفاده می‌شود.
اَپ‌های اندروید و iOS نیز هر دو به صورت native نوشته شده اند (ios از swift3 بهره می‌برد).

تجربه ناب

تیمی ‌را بسازید و انتخاب کنید که اعضایش را دوست دارید. برای رسیدن به موفقیت شب ‌بیداری و استرس هست ولی شما فقط تلاش کنید تلاش و تلاش .
برای دیگران ارزش ایجاد کنید و در همین حال خودتان هم از این فرآیند لذت ببرید. شاید بتوان گفت نزدیک‌ترین حس مشابه راه‌اندازی استارتاپ، حس به دنیا آوردن بچه است. محصول شما انگار‌ یک موجود زنده است که هر روز بزرگتر شده و باید مواظبش بود.

سوالاتی برای تامل

  • بهترین سرمایه‌گذار ‌یا کسب‌و‌کاری که می‌تواند از این استارتاپ حمایت کند، کدام است؟
  • به نظر شما ممکن است اسنپ ‌یا دیجی‌کالا وارد چنین حوزه ای شوند؟

بوم ناب آچاره

بوم ناب استارتاپ آچاره


بوم کسب‌وکار آچاره

بوم کسب و کار استارتاپ آچاره

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن