بدون دسته بندی

اعتبارسنجی مساله در مسیر شکل گیری محصول

چهارمین بخش در دوره کارآفرینی ناب، اعتبارسنجی مساله در مسیر شکل گیری محصول هست.

برای بحث اعتبارسنجی اول از همه چند سوال پیش میاد:

  • اینکه چطوری بفهمم ایده من خوبه؟
  • آیا ایده من مشکلی رو برطرف میکنه؟
  • آیا مشتری به ایده من نیاز داره و مسئله درستی رو شناسایی کردم؟
  • چه سوالاتی باید از مشتری بپرسم که بفهمم ایده‌ام خوبه یا بد؟ می‌گیره یا نمی‌گیره؟

خب تا این جا اگر با ما پیش اومده باشین، دیدید که ابتدا با استفاده از تکنیک‌های غربالگری ایده، ایده مون رو انتخاب کردیم، هدف گذاری هامون رو انجام دادیم و بوم ناب و کسب وکار ایده‌مون رو رسم کردیم حالا وقت اون رسیده که با استفاده از چرخه یادگیری و آزمایش‌های متعدد، ایده‌مون رو اعتبار سنجی کنیم .

اعتبارسنجی ایده در دوفاز اعتبارسنجی مساله و اعتبارسنجی راه حل صورت می‌گیره که در این بخش ما به اهمیت اعتبارسنجی مساله می‌پردازیم.

همه ما وقتی ایده‌ای به ذهنمون می‌رسه فکر می‌کنیم که این دیگه آخرشه و با این ایده دیگه میترکونیم و دیگه همه چی تمومه ولی اصلا به این موضوع توجه نمی‌کنیم که آیا این ایده ما دردی از مشتری‌مون دوا میکنه، آیا مسئله ای که روش تمرکز کردیم اصلا ارزش حل کردن داره؟ اصلا بهش نیازی هست؟
خب برای رسیدن به جواب این سوال‌ها و اینکه متوجه بشیم فرضیات ما درست هست یا نه باید با مشتریمون صحبت کنیم و در واقع از خود مشتری کمک بگیریم. یاد گرفتن از مشتری مثل کند و کاو باستان شناس ها واسه زیرخاکی میمونه. حقیقت یه جایی اون پایینه و خیلی هم حساس و شکننده است. با هر بیلی که ما به این زمین میزنیم به حقیقت نزدیک تر میشیم اما کافیه که ابزار کّند و کاومون ناکارآمد باشه تا گنجی که اون زیر هست رو  تیکه تیکه کنه.

پس استفاده از یک ابزار مناسب و کارآمد برای اعتبارسنجی مساله برای ما اهمیت ویژه ای داره تا بهمون کمک کنه که اون گنج پنهان رو با اشتباهاتمون تیکه تیکه نکنیم.

ما در این بخش به شما الگوریتم و تکنیک های اعتبارسنجی رو یاد میدیم تا احتمال خطا و گمراهی در حین تحقیقات‌تون رو به حداقل برسونید و همچنین شیوه‌های انجام مصاحبه رو یاد بگیرین تا به درستی وارد مصاحبه با مشتریان‌تون بشین، کاندیدهای مناسبی رو برای مصاحبه‌تون انتخاب کنین، سوال‌های درستی بپرسین و در نهایت با انجام صحیح این شیوه‌ها به جواب این سوال برسین که آیا مسئله درستی رو شناسایی کردین یا نه!

فیلم زیر همون مطالب بالا هست، فقط با صدای صدف اصفا یکی از منتورهای دوره کارآفرینی ناب.

پس اگر قانع شدی اینجا رو کلیک کن ولی اگر نه مطلب بعدی ما رو با هشتگ سرفصل‌های دوره دنبال کن!

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن