مطالعه موردی

مطالعه موردی، بوم ناب و بوم مدل کسب‌وکار پلتفرم nashryar

داستان موفقیت، ارزش پیشنهادی، مزیت رقابتی، نحوه اعتبارسنجی، بخش مشتریان و ...

معرفی کوتاه

مبنای کار نشریار نوآوری در مدل کسب‌وکار صنعت نشر و استفاده از فناوری‌های جدید و مدیریت زنجیره ارزش در این صنعت است.
نشریار یک انتشارات نیست بلکه یک استارتاپ است جهت تولید کتاب. درواقع این استارتاپ خدمات تولید کتاب را به نویسندگان و حتی ناشران ارائه می‌دهد و کتاب را برای چاپ آماده می‌کند.

اطلاعات عمومی‌کسب‌و‌کار
نام استارتاپنشریار | nashryar
آدرس وب‌سایتnashryar.com  
شهر و استاناصفهان – اصفهان
تاریخ اولین ارائه عمومیاردیبهشت 96
تعداد اعضای اصلی تیم5 نفر
شعاررویاهایتان را منتشر کنید
نمونه مشابه خارجیblurb.com , lulu.com
نمونه مشابه ایرانیدر ابتدا انتشارات سنتی و همچنین چاپخانه‌های دیجیتال با پلتفرم چاپ بر مبنای تقاضا
مدل کسب‌و‌کار از دیدگاه اَش موریا فروش مستقیم
مدل درآمدیفروش مستقیم خدمات به نویسندگان، مؤلفان و مترجمین نوپا
داستان شکل‌گیری

پس از 5 سال تجربه کار در‌یک انتشارات نسبتا موفق سنتی، تجربه کامل با اکوسیستم صنعت نشر و شناخت نقاط ضعف و فرصت‌هایی که با توجه به آن ایجاد می‌شد، همیشه به فکر حل آن‌ها با استفاده از روش‌های نوآورانه بودم.
در نتیجه شروع به مطالعه مدل‌های نوآورانه و استارتاپ‌های موفق جهانی در این حوزه پرداختم و در نهایت به‌یک مدل کسب‌و‌کار بسیار نوآورانه، رادیکال و اصطلاحا برانداز رسیدم.
این مدل کسب‌و‌کار برمبنای آخرین تکنولوژی‌های صنعت نشر و چاپ متکی است که شاید در سالیان گذشته امکان آن میسر نبوده است.

مشکل | Problem

در نشر به روش سنتی، صاحبان اثر ملزم به انتقال مالکیت آثار خود به ناشران، در قبال قسمت بسیار محدودی از درآمدِ تولیدات خود آن هم در حجم محدود می‌شدند.
در واقع انتشارات با توجه به قدرت تامین مالی خود از دست‌رنج، هنر و خلاقیت نویسندگان، شاعران و مترجمان بهره اصلی را برده و سهم بسیار ناچیزی به آن‌ها پرداخت می‌کردند (بین 0 تا 12 درصد) که علت اصلی آن هزینه بر بودن صنعت نشر سنتی است.
مساله دیگر با توجه به چاپ در تیراژ بالا در بسیاری از موارد قسمت اعظمی‌ از کتاب‌ها به فروش نمی‌رسید که این خود چند مشکل جدی دارد:
مصرف بدون ضرورت کاغذ که مشکلات زیست محیطی ایجاد می‌کند.
سخت‌گیری ناشران در انتخاب کتاب که منجر می‌شود بسیاری از نویسندگان به سختی بتوانند محتوای خود را منتشر کنند.
محصولاتی که اصولا خواننده محدودی دارند، با هزینه بسیار زیادی جهت تولید محتوای خود مواجهه می‌شدند.

بخش مشتریان | Customer Segment
  • مترجمین
  • شاعران
  • نویسندگان جوان
  • اساتید دانشگاه
نحوه اعتبارسنجی | Customer Validation

ما با الگو برداری از چندین کسب‌و‌کار موفق جهانی و بومی‌سازی آن‌ها بر اساس بازخورد‌ها و تحقیقات بازاری که انجام دادیم، متوجه شدیم که این نیاز در کشور وجود دارد. برخی سوالات مصاحبه از مشتریانمان در فرآیند تحقیق عبارتند از:
آیا کتابی آماده برای چاپ ندارید؟
آیا تمایلی دارید تا پایان نامه‌تان را به چاپ برسانید؟
آیا تمایل دارید که فایل‌های ویدیو یا صوتی کارگاه‌های آموزشی‌تان را به کتاب تبدیل کنید؟ و غیره
با توجه به تجربه‌ای که در انتشارات داشتم، در نمایشگاه‌ها به‌خصوص نمایشگاه کتاب تهران با انبوه نویسندگانی روبرو می‌شدم که می‌خواستند کتابشان را چاپ کنند ولی به علت فیلتر محتوایی انتشارات‌ها و همچنین نیاز به سرمایه گذاری از طرف مؤلف (در برخی از موضوعات) امکان چاپ کتابشان نبود.
اینکه هرشخص بتواند رویاهای خود را به چاپ برساند را در نشریار میسر کردیم.همچنین میزان کاغذ مصرفی که به همراه خود قطع درختان را میزان زیادی به‌دنبال داشت به دلیل چاپ افست بسیار زیاد بود و انبار انتشارات مملو از کتاب‌ها بود، این‌گونه شد که بحث چاپ بر مبنای تقاضا نیز در دستور کار نشریار قرار گرفت.
پیشنهادهای نشریار چنان وسوسه‌انگیز بود که با معرفی این خدمات به نویسندگان، مؤلفان، اساتید دانشگاه‌ها و غیره همگی با نشریار قرارداد بسته و هم اکنون نزدیک به ٣۶ عنوان کتاب در چرخه تولید کتاب نشریار می باشد.

مزیت رقابتی | Unfair Advantage

اولین بودن و ورود زود هنگام به این بازار

تکنولوژی مورد استفاده نشریار

تصاویر وب سایت نشریار

توسعه مشتریان | Customer development
  • برگزاری رویدادهای مخصوص و ویژه
  • معرفی مشتریان سابق (مشتریان ما نشریار را به دوستانشان معرفی می‌کنند.)
نگهداری مشتریان | Customer Care

خدمات اختصاصی شده پیوسته در مدیریت چرخه نشر

تجربه ناب

میتوانم به جرات بگویم‌ که یکی از بهترین استارتاپ‌هایی هستیم که توانستیم با استفاده از روش بوت استرپ در ایران شروع به کار کنیم. در این‌ یک سال که آغاز کردیم، انواع روش‌های بوت استرپ را انجام داده و حتی ابداع هم کردیم و بسیار تجربه فوق العاده‌ای بود.

سوالاتی برای تامل
  • به نظر شما آینده سبک مطالعه به چه صورت خواهد بود؟ آیا در آینده افراد، بیشتر کتاب مطالعه می‌کنند یا خیر؟
    کاهش نرخ مطالعه چه تاثیری بر روی این استارتاپ خواهد داشت؟
    بهترین سرمایه گذار این مجموعه در ایران چه کسب‌و‌کاری می‌تواند باشد؟

بوم ناب استارتاپ نشریار


 

بوم کسب و کار استارتاپ نشریار

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن