مدل درآمدی

مدل درآمدی فریمیوم (Freemium)

1) الگوی مدل درآمدی رایگان: (4) فریمیوم (Freemium)

در این مدل شما بخش عمده‌ای از خدمات‌تان را به صورت رایگان ارائه می‌دهید تا مشتریان جذب شده و به خدمات شما عادت کنند سپس بخش خاصی از مشتریان‌ را شناسایی می‌کنید که نسبت به سایرین نیازهای بیشتری دارند و در نهایت خدماتی را طراحی کرده و آن را به صورت فروشی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید. یادتان نرود نسبتِ خدمات فروشی به خدمات رایگان باید کوچک باشد.

سرویس Dropbox بخش عمده‌ای از خدمات عمومی ‌خود را به صورت رایگان در اختیار عموم کاربران می‌گذارد. کاربران شرکتی که نیازهای خاص و بیشتری دارند برای استفاده از خدمات بیشتر باید پول بپردازند.

الگوی رایگان

یک مثال بومی ‌از این روش و مدل درآمدی تسکولو می‌باشد. ما برای مدیریت پروژه تولید محتوای این کتاب نیز از این محصول بومی ‌استفاده کردیم. تسکولو یک ابزار مدیریت پروژه آنلاین است که امکانات اصلی آن به صورت رایگان عرضه می‌شود و شما برای بهره‌مند شدن از امکانات بیشتر اقدام به خرید یا ارتقای عضویت خود می‌کنید و این کسب‌و‌کار از این طریق درآمد‌زایی می‌نماید.

الگوی رایگان

الگوی رایگان

مثال جالب دیگری از مدل رایگان، استارتاپ تولگرام است. تولگرام ابزاری برای مدیریت حرفه‌ای و درآمدزایی از کانال‌های تلگرام و شبکه‌های اجتماعی است. با تولگرام می‌توانید پست‌هایی متنوع ایجاد کرده و برای ارسال آن‌ها در آینده زمان‌بندی کنید. همچنین تولگرام یک سرویس قدرتمند تبلیغات کلیکی در تلگرام است. این کسب‌و‌کار، سرویس اصلی خود را که همان ارسال زمان‌بندی شده مطالب در کانال‌ها است به صورت رایگان ارائه می‌دهد و سایر موارد و امکانات را در قالب دریافت هزینه عرضه می‌کند.

الگوی رایگان

سوال:

به نظر شما نرخ تبدیل کاربرانی که از خدمات فریمیوم استفاده می‌کنند به مشتریانی که از خدمات پریمیوم استفاده می‌کنند چقدر است؟ به عبارتی نرخ تبدیل کاربرانی که از سیستم رایگان استفاده می‌کنند به کاربرانی که امکانات ویژه سیستم را خریداری می‌کنند چقدر است؟

جواب: این نرخ معمولا بسته به نوع کسب‌و‌کار متفاوت است مثلا در حوزه SaaS یا همان Software as a service بین 1 الی 5 درصد متغیر است.

منبع
کتاب مدل‌های درآمدی و کسب‌وکار با رویکرد بازار ایران
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن