میکرولرنینگ

میکرولرنینگ چیست؟ برترین و جدیدترین ترند آموزشی را یاد بگیرید

با توجه به مشغله‌ی بسیار زیاد افراد در جامعه امروزی و همچنین با توجه به اینکه درحال حاضر کارمندان زمان کمتری در اختیار دارند و در عین حال مسئولیت‌ها و تعهدات زیادی نیز دارند، بنابراین نیاز به هماهنگی با تغییر زمان و نیازهای کسب‌و‌کار حس می‌شود. از طرف دیگر برنامه‌های آموزشی رسمی، تدوین شده و سالانه کفایت لازم را برای هماهنگی با نیاز به یادگیری دائمی ندارند. باتوجه به موارد ذکر شده نیاز به تغییر در متدهای آموزشی به شدت حس می‌شود به گونه‌ای که این آموزش‌ها کوتاه، مختصر و در زمان نیاز قابل دسترس باشند.

خواسته‌های متغیر یادگیرندگان باعث مطرح شدن روند جدیدی از طریق بخش‌های کوچک شده که این روند، آموزشِ خُرد یا میکرولرنینگ (Micro-learning) نام دارد.

آموزشِ خُرد به استراتژی آموزشی اشاره دارد که محتوای آموزشی را در بخش‌های کوچک به صورت لقمه‌ای آسان و قابل هضم به کاربران ارائه می‌دهد. دقیقا همین کاری که ما در دوره کارآفرینی ناب انجام می‌دهیم.

آموزش خرد به این صورت است که یک موضوع بزرگ را به تعداد زیادی بخش کوچک تقسیم می‌کند و تمرکز آن بر روی برآورده ساختن نتایج آموزشی است.

آموزش گام به گام و اقدام محور یا میکرولرنینگ چیست
آموزش گام به گام و اقدام محور یا میکرولرنینگ چیست

این متد آموزشی به عنوان یک ابزار توانا جهت آموزش افراد شناخته شده و امروزه محبوبیت چشمگیری در بین افراد، سازمان‌ها، کسب‌وکارها و همچنین استارتاپ‌ها پیدا کرده است. در ادامه بعد از بررسی ویژگی‌های این سبک آموزش نمونه‌ای بومی از این سبک آموزش را ارائه کرده‌ایم.

متد آموزشی میکرولرنینگ دارای ویژگی‌هایی است که این روش را به استراتژی آموزشی ایده‌ال و مناسب برای همه تبدیل کرده است، این ویژگی‌ها عبارتند از:

1- دستیابی به یک هدف آموزشی در هر مبحث

در حالی که دوره‌های آموزش الکترونیکی (آنلاین) با چند هدف آموزشی سروکار دارند، آموزش خرد تنها با یک هدف اجرایی در هر واحد آموزشی سر و کار دارد. این تضمین می‌کند که آموزش گیرندگان قدم‌به‌قدم پیش رفته و قبل از برداشتن گام بعدی به خوبی مبحث مورد نظر آموزشی را درک کنند.

2- فراهم کردن اطلاعات به صورت هدفمند

همانطور که می‌دانید هر برنامه آموزشی شامل دو نوع اطلاعات است:

  • اطلاعاتی که دانستن آنها الزامی است.
  • اطلاعاتی که دانستن آنها بهتر است.

در حالی که آموزش الکترونیکی هر 2 مورد را پوشش می دهد، میکرولرنینگ اغلب اطلاعاتی را ارائه می دهد که دانستن آن‌ها الزامی است. این موضوع موجب صرفه جویی قابل توجهی در زمان می‌شده و همچنین موجب خاص شدن واحد‌های آموزش خرد و هدفمند شدن اطلاعات می‌گردد. این روند باعث می شود ابهامات در مورد مهم بودن یا نبودن اطلاعات برطرف گردد و تنها اطلاعاتی را ارائه می‌دهد که برای انجام کار مورد نیاز هستند.

3- فراهم کردن بازه‌های زمانی کوتاه برای توجه و یادگیری

آموزش خرد در قالب ویدئو، پادکست، پی دی اف (PDF) تعاملی و اینفوگرافی، تنها با یک هدف اجرایی در هر واحد آموزشی و اطلاعات هدفمند، طوری ساختاردهی شده است که لازم نیست آموزش گیرندگان زمانی بیش از 8 الی 10 دقیقه جهت تکمیل یک واحد صرف کنند. معمولا این زمان ممکن است بسیار کمتر از مقدار ذکر شده نیز باشد. این مشخصه از میکرولرنینگ موجب مطلوب شدن آن برای افراد پرمشغله امروزی با بازه‌های توجه کوتاه و برنامه های زمانی فشرده شده است.

4- قابل دسترسی در تمامی دستگاه‌های تلفن‌های همراه

برای دسترسی به یک واحد میکرولرنینگ همیشه به یک رایانه نیاز نیست. معمولاً تمامی واحد های میکرولرنینگ طوری طراحی شده اند که افراد بتوانند از طریق هرگونه ابزارِ همراه اعم از تلفن‌های هوشمند، تبلت ها، نوت بوک یا آیپد ها به آن‌ها دسترسی داشته باشند. همچنین، مدت زمان کوتاه واحد ها آن‌ها را برای دسترسی از طریق موبایل مناسب کرده است.

5- ارائه در قالب های متنوع

میکرولرنینگ الزاماً به صورت دوره‌های آموزش الکترونیکی رایجی که از قبل تا به امروز وجود داشته، ارائه نخواهد شد. آن‌ها می توانند واحد های آموزشی مستقل در هر قالبی از جمله ویدئو کوتاه، اینفوگرافی، پادکست، پرسشنامه کوتاه، سناریو، موشن گرافیک، PDF های تعاملی، یا بازی باشند. این تنوع باعث برطرف ساختن یکنواختی در برنامه های آموزشی شده و سطح علاقه آموزش گیرندگان را افزایش خواهد داد.

6- قابل استفاده در مراحل مختلف چرخه آموزش

مزیت میکرولرنینگ این است که شما می‌توانید آن را به عنوان یک ساز‌و‌کار آموزش مستقل یا در ترکیب با استراتژی کلی آموزش مورد نظرتان و در هر مرحله از چرخه آموزش و یادگیری استفاده کنید.

چرخه آموزش شامل سه مرحله زیر است که میکرولرنینگ می‌تواند برای هر سه مرحله یا هر مرحله به صورت جداگانه استفاده شود.

ارائه‌ی یک پیش آزمون قبل از برنامه آموزشی اصلی جهت سنجش دانش قبلی آموزش گیرندگان یا به جهت
مطلع ساختن افراد از چیزی که می توانند از دوره انتظار داشته باشند (پیش آموزش).

فراهم آوردن منابع، مثال‌ها و فعالیت‌های بیشتر در مدت دوره آموزشی.

تقویت و تثبیت دانش پس از دوره آموزشی (پس آموزش).

7- انعطاف پذیری میکرولرنیگ در شیوه ارائه که می‌تواند به صورت مستقل یا بخشی از یک منبع آموزشی بزرگتر باشد

بخش‌های میکرولرنینگ می‌توانند مستقل، بدون نیاز به دسترسی به هیچ واحد آموزشی دیگر جهت درک موضوع باشند همچنین می‌توانند از آموزش‌های معمولی پشتیبانی کنند و تعاملات را به ارتباطات یک طرفه اضافه کنند.

بنابراین این ویژگی‌های منحصر به فرد میکرولرنینگ اعم از:

  • ارائه محتواهای کوتاه و پرمغز در بستر زمانی کوتاه
  • ارائه اطلاعات هدفمند
  • امکان دسترسی از طریق هر کدام از ابزارهای موجود
  • پشتیبانی از آموزش به صورت اقدام محور و قابلیت قرارگیری در هر مرحله از چرخه آموزش

موجب شده است تا این روش به یک راهکار آموزشی فوق العاده برای افراد تبدیل شود. از همه مهم‌تر میکرولرنینگ کمک می‌کند تا منحنی فراموشی به منحنی به خاطر سپاری تغییر کند.

جالب هست بدانید که این ویژگی‌ها و کارایی آن‌ها، پس از نظرسنجی از 80 شرکت کننده در دوره کارآفرینی ناب که دوره‌ای طراحی شده با متد میکرولرنینگ است، مورد تایید قرار گرفته است.

به‌عبارتی کاربران ایرانی که در استارتاپ آکادمی این دروه را سپری کرده اند هم، این ویژگی‌ها را تایید و تصدیق کرده‌اند.

آموزش گام به گام و اقدام محور

حالا سوال اصلی این است که متد میکرولرنینگ در چه جاهایی استفاده می‌شود؟

همانطور که میدانید در محیط‌های رسمی آموزشی مثل مدارس، دانشگاه ها، موسسات تحت نظر وزارت علوم و سازمان‌ها اصلا شاهد ارائه مباحث از طریق این متد نیستیم. اما اگر کمی جستجو کنید متوجه می‌شوید که استفاده از این متد آموزشی کاربردی و جذاب توسط آکادمی‌های معتبری که در سراسر دنیا در حال برگزاری آموزش‌های آنلاین هستند رو به افزایش است.

از طرف دیگر این متد آموزشی برای کسب‌و‌کارهایی که نیاز به آموزش مداوم از جمله زمینه‌هایی مثل فناوری اطلاعات، خدمات مشتری یا فروش دارند، به خوبی کار می کند.

جالب است بدانید که مجموعه ما در استارتاپ آکادمی نیز این متد به روز و اقدام محور را در دوره آموزشی و گام‌به‌گام خودش به کار گرفته است و شاهد رضایت فراگیران و افزایش یادگیری و درک مفاهیم توسط آن‌ها در دوره‌های آموزشی اول و دوم که در چندماه اخیر برگزار شده، بوده است.

پس از دریافت بازخوردها و بهبود مسیر پیش رو، در سومین دوره کارآفرینی ناب ما از 2000 خرده اقدام آموزشی که براساس یک نقشه راه کارآفرینی طراحی شده، استفاده کرده‌ایم که یک مسیر گام‌به‌گام را برای آموزش مفاهیم فراهم آورده است. در ادامه تصاویری از سامانه آورده شده است.

هدایتگری ویژه مربیان توسط امکانات منحصر به فرد سامانه
هدایتگری ویژه مربیان توسط امکانات منحصر به فرد سامانه

 

صفحه مشاهده هفته ها در سامانه استارتاپ آکادمی
صفحه مشاهده هفته ها در سامانه استارتاپ آکادمی

 

صفحه لیست کاربران و میزان فعالیت آنها
صفحه لیست کاربران و میزان فعالیت آنها

 

صفحه یک تسک خرد شده

امیدواریم هر چه زودتر در مسیر عملی کردن ایده تون و همچنین توسعه کسب و کارتون قدم بردارید.

منبع
allencommelearningindustry
برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن